سایت پزشکی تیموس

تیموس ، غده ای در پشت استخوان جناغ در جلوی نای

سایت پزشکی تیموس

تیموس ، غده ای در پشت استخوان جناغ در جلوی نای

اطلاعات درباره سرطان (1)

يكشنبه, ۲۸ تیر ۱۳۹۴، ۰۷:۰۳ ب.ظ

15 علامت که مردان نادیده می‌گیرند

1.
کارشناسان می‌گویند اگر مردان مراقب علائم خاصی از بیماری سرطان باشند و با مشاهده نمودن این علائم فوراً به پزشک مراجعه کنند، از مزایای بسیار زیادی بهره‌مند خواهند شد. برخی از‌ این علائمی که در مردان بروز می‌کند مختص مردان است و قسمت‌های خاصی از بدن را در بر می‌گیرد و حتی ممکن است مستقیماً به احتمال وجود سرطان اشاره داشته باشد (به‌عنوان مثال، توده‌ای که در پوست بیضه یا در خود بیضه ظاهر می‌شود). علائم دیگر مختص مردان نمی‌باشد. به‌عنوان مثال، ممکن است دلایل متعددی برای دردی وجود داشته باشد که بسیاری از قسمت‌های بدن را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و شاید ناشی از سرطان نباشد؛ اما، ‌این وضعیت به معنی آن نیست که بدون مراجعه به پزشک می‌توان احتمال وجود سرطان را رد کرد. 
در نکات زیر، 15 علامت و سر نخ احتمالی برای یافتن زودهنگام سرطان توضیح داده می‌شود. متأسفانه، بسیاری از مردان این علائم را نادیده می‌گیرند و در نتیجه گاهی اوقات متوجه حضور سرطانی می‌شوند که، اگر در مرحله زودتری از تکامل خود پیدا می‌شد، امکان داشت آسان‌تر درمان شود.
.....
ادامه مطلب را از دست ندهید...


2.
اکثر مردان احتمالاً هرگز به این فکر نمی‌کنند که شاید دچار سرطان پستان باشند. سرطان پستان در مردان رایج نمی‌باشد، اما محققان می‌گویند احتمال بروز ‌این سرطان در مردان وجود دارد، و اگر مردی در ناحیه پستان خود متوجه توده جدیدی شود باید به پزشک مراجعه نماید. 
علاوه بر آن، محققان چند نشانه نگران‌کننده دیگررا شناسایی کرده‌اند که زنان و مردان باید به آنها توجه نمایند.‌این نشانه‌ها شامل موارد زیر است:
•    چال افتادن یا چین خوردن پوست
•    تو رفتن یا تو کشیدن نوک پستان
•    قرمز یا پوسته‌دار شدن نوک یا پوست پستان
•    ترشح نوک پستان
به هنگام گفتگو با پزشک درباره این نشانه‌ها، او به دقت سابقه‌این نشانه‌ها را یادداشت کند و معاینه بدنی را انجام دهد. پس از آن، بسته به آنچه که پزشک متوجه می‌شود، شاید دستور دهد ماموگرافی، نمونه‌برداری، یا تست‌های دیگری صورت گیرد.
3.
به هنگام پیری، مردم اغلب از وجود ناراحتی‌ها و درد‌های بیشتری آه و ناله می‌کنند. اما درد، هر اندازه هم که گنگ یا مبهم است، امکان دارد علامت زودهنگام برخی از سرطان‌ها باشد، گرچه اکثر شکایت‌های مربوط به درد ناشی از وجود سرطان نیست. 
محققان می‌گویند در صورت وجود درد پیوسته یا طولانی باید به پزشک مراجعه شود. پزشک سابقه وجود درد را به دقت یادداشت می‌کند، جزئیات بیشتری درباره درد به‌دست می‌آورد، و سپس تصمیم می‌گیرد که آیا لازم است تست‌های بیشتری انجام شود. اگر سرطان علت وجود درد نباشد، باز هم این مراجعه به پزشک به نفع مراجعه‌کننده خواهد بود، زیرا پزشک می‌تواند با همکاری بیمار پی ببرد چه چیزی باعث ایجاد درد شده است، و می‌تواند به بیمار کمک کند متوجه شود چه اقداماتی را می‌توان برای برطرف نمودن علت بروز درد انجام داد. 
4.
سرطان بیضه بیشتر از همه در مردان 20 تا 39 ساله اتفاق می‌افتد. محققان توصیه می‌کنند به هنگام مراجعه مردان برای انجام معاینات کامل پزشکی (چک‌آپ) مربوط به سرطان، پزشک بیضه آنها را هم معاینه نماید. برخی از پزشکان توصیه می‌کنند مردان خودشان ماهی یکبار بیضه‌های خود را معاینه کنند. هر تغییری که در اندازه بیضه‌ها مشاهده شود، مانند ظهور توده یا کوچک شدن بیضه‌ها، باید باعث نگرانی شود. علاوه بر آن، متورم شدن بیضه یا وجود توده‌ای در آن یا احساس سنگین شدن پوست بیضه را نباید نادیده گرفت. برخی از سرطان‌های بیضه با سرعت زیاد اتفاق می‌افتند، بنابراین ردیابی زودهنگام بسیار ضرورت دارد.
5.
محققان می‌گویند پیدا شدن برآمدگی یا توده‌ای در غدد لنفاوی زیر بغل یا گردن، یا در هر جای دیگری از بدن، شاید دلیل نگران‌کننده‌ای داشته باشد. اگر غده‌ای لنفاوی بزرگتر و بزرگتر می‌شود، و ‌این وضعیت بیش از یک ماه ادامه داشته است، باید به پزشک مراجعه نمود. 
پزشک معاینات را انجام می‌دهد و با بررسی سابقه پزشکی مرد بیمار که امکان دارد بزرگ شدن غده لنفاوی را توجیه نماید (مانند وجود عفونت در بدن)، به مسائل مرتبط با وضعیت ایجاد شده پی می‌برد. اگر در بدن مراجعه کننده عفونتی وجود نداشته باشد، پزشک معمولاً دستور می‌دهد نمونه‌برداری و تست‌های خون انجام شود.
6.
امکان دارد تبی که نتوان توجیهی برای آن پیدا کرد نشانه‌ای از وجود سرطان باشد، و شاید هم نشانه‌ای از بیماری ذات‌الریه یا بیماری دیگری است که باید درمان شود. 
اکثر سرطان‌ها در مرحله‌ای از تکامل خود باعث ایجاد تب می‌شوند. در اغلب موارد، پس از آنکه سرطان از مکان اولیه خود گسترش می‌یابد و به قسمت دیگری از بدن حمله می‌کند، تب بروز می‌نماید. اما محققان می‌گویند که امکان دارد سرطان‌های خون مانند لنفوم یا لوسمی هم باعث ایجاد تب شوند. تبی که نتوان توجیهی برای وجود آن پیدا کرد نباید نادیده گرفته شود. باید با پزشک مشورت نمود و پی برد چه چیزی امکان دارد باعث ایجاد تب شده باشد. پزشک می‌تواند به تمیز دادن تب حاد از تب مزمن کمک کند، و همچنین کمک کند تا مشخص شود که آیا باید فوراً اقدامی در مورد بیمار صورت گیرد.
7.
کاهش وزن غیرمنتظره یا بدون گرفتن رژیم‌غذایی باعث نگرانی می‌شود، زیرا وزن اکثر افراد به‌راحتی کاهش نمی‌یابد. اگر در یک دوره زمانی کوتاه، به‌عنوان مثال ظرف مدت چند هفته، بیش از 10% از وزن بدن مردی کم شود، بدون آنکه او به‌طور فعال تلاش کرده باشد وزن خود را کاهش دهد، او باید به پزشک مراجعه کند.
پزشک معاینه‌ای کلی انجام می‌دهد، درباره رژیم‌غذایی و تمرینات بدنی پرسش می‌کند، و می‌پرسد آیا مرد بیمار علائم دیگری را هم مشاهده کرده است. براساس این اطلاعات، پزشک تصمیم می‌گیرد چه تست‌های دیگری باید انجام شود. کاهش وزن سریع برنامه‌ریزی نشده را هرگز نباید نادیده گرفت، حتی در مردانی (و زنانی) که اضافه وزن دارند.
8.
محققان می‌گویند هرمردی که شکم درد دارد و احساس افسردگی می‌کند به معاینه کامل پزشکی احتیاج دارد. گرچه امکان دارد ‌این علائم علتی غیر از سرطان داشته باشند، کارشناسان متوجه شده‌اند بین افسردگی و سرطان لوزالمعده رابطه‌ای وجود دارد. علائم دیگری که امکان دارد همراه با شکم درد و افسردگی اتفاق افتد شامل زردی (زرد شدن پوست و ناحیه سفید چشم) یا تغییر در رنگ مدفوع است (در اغلب موارد، مدفوع به رنگ خاکستری در می‌آید).
 پزشک معاینه دقیق بدنی را به عمل می‌آورد و سابقه بهداشتی مرد بیمار را به دقت یادداشت می‌کند. سپس ممکن است پزشک دستور دهد تست‌هایی مانند رادیوگرافی قفسه سینه، سی.تی.اسکن، ام.آر.‌ای، و احتمالاً  اسکن‌ها و تست‌های دیگری انجام شود.
9.
خستگی (بدنی یا روانی) یکی دیگر از علائم مبهمی است که امکان دارد به‌وجود سرطان در مردان اشاره داشته باشد، اما ممکن است تعداد زیادی از مشکلات دیگر هم این علامت را به‌وجودآورند. امکان دارد خستگی هم، مانند تب، پس از تشکیل و گسترش سرطان اتفاق افتد. اما برخی از محققان می‌گویند که ممکن است خستگی در مراحل اولیه سرطان‌هایی مانند لوسمی یا در برخی از موارد سرطان‌های روده بزرگ یا معده هم بروز کند. 
اگر شخص اغلب احساس نماید بسیار خسته است و ‌این خستگی با استراحت نمودن کاهش نیابد، باید به پزشک مراجعه کند. پزشک علائم خستگی و همچنین هرعلائم دیگری که موجود باشد را ارزیابی می‌کند تا علت اصلی یا زمینه‌ای خستگی را تعیین نماید. درمان خستگی به علت اصلی یا زمینه‌ای ایجاد آن بستگی دارد.
10.
البته سرفه کردن شخصی که سرما خورده است، آنفلوآنزا دارد، و دچار انواع مختلف آلرژی می‌باشد، غیرمنتظره نیست. گاهی اوقات سرفه کردن یکی از عوارض جانبی مصرف دارو می‌باشد. اما محققان می‌گویند سرفه طولانی‌مدت، که آن را به‌عنوان سرفه‌ای تعریف می‌کنند که بیش از سه یا چهار هفته ادامه می‌یابد، نباید نادیده گرفته شود.‌این نوع سرفه کردن، که مراجعه به پزشک را الزامی‌می‌سازد، شاید یکی از علائم سرطان باشد، یا ممکن است نشانگر مشکلات دیگری مانند برونشیت مزمن یا برگشت اسید معده (رفلاکس) باشد.
پزشک سابقه پزشکی مرد بیمار را یادداشت می‌کند، گلوی او را معاینه می‌نماید، نحوه عملکرد ریه او را وارسی می‌کند،  و شاید دستور دهد رادیوگرافی انجام شود. پس از شناسایی علت اصلی یا زمینه‌ای سرفه کردن، پزشک با همکاری بیمار برنامه درمانی را تعیین می‌نماید.
11.
ممکن است برخی از مردان بگویند عمل بلع برایشان مشکل شده است (دچار اختلال بلع شده‌اند) ولی یاد بگیرند چگونه با ‌این وضعیت بسازند و به زندگی خود ادامه دهند، و به مرور زمان رژیم‌غذایی خود را به رژیمی که مایع‌تر است تبدیل کنند و شروع کنند به اینکه مقدار بیشتری سوپ مصرف نمایند. اما امکان دارد سخت بودن عمل بلع نشانه‌ای از سرطان‌های دستگاه گوارشی مانند سرطان مری باشد.
اگر مردی در بلع غذا مشکل دارد، باید به پزشک خود اطلاع دهد. پزشک سابقه بهداشتی او را به دقت یادداشت می‌کند و احتمالاً دستور می‌دهد رادیوگرافی قفسه سینه انجام شود. همچنین امکان دارد پزشک مرد بیمار را به متخصص گوارش ارجاع دهد تا او آندوسکوپی قسمت بالایی دستگاه گوارش را انجام دهد و مری مرد بیمار را معاینه کند. شاید تست‌های دیگری مانند تست بلع باریوم و سی.تی.اسکن یا ام.آر.‌ای مری هم انجام شود.
12.
محققان می‌گویند مردان نباید تنها مراقب تغییرات در خال‌های پوستی خود باشند (که یکی از نشانه‌های مشخص سرطان پوست بالقوه است)، بلکه باید مراقب تغییرات در رنگدانه‌دار شدن (پیگمانتاسیون) پوست خود هم باشند.
محققان می‌گویند که در صورت خونریزی ناگهانی پوست یا پوسته‌دار شدن مفرط آن باید به پزشک مراجعه نمود. مشکل بتوان گفت تا چه مدت باید تغییرات پوست را زیر نظر گرفت و سپس، پیش از آنکه بسیار دیر شده باشد، به پزشک مراجعه کرد، اما اکثر کارشناسان می‌گویند ‌این مدت نباید از چند هفته تجاوز نماید.
پزشک، برای پی بردن به دلیل بروز تغییرات در پوست، سابقه بهداشتی مرد بیمار را به دقت یادداشت می‌کند و معاینه بدنی دقیقی انجام می‌دهد. ممکن است پزشک دستور دهد نمونه‌برداری از پوست هم صورت گیرد تا بتواند امکان وجود سرطان را رد کند.
13.
محققان می‌گویند اگرمردی ببیند قسمتی از بدنش خونریزی می‌کند که قبلاً هرگز خونریزی نکرده بود، یا اگر خون بالا بیاورد یا خون تف کند، یا در مدفوع یا ادرارش خون وجود داشته باشد، باید به پزشک مراجعه نماید. 
به گفته محققان، اشتباه است که تصور کنیم وجود خون در مدفوع ناشی از آن است که دچار بواسیر (همورویید) هستیم، زیرا ممکن است دلیل آن وجود سرطان روده بزرگ باشد.
پزشک درباره علائمی که مرد بیمار دیده است از او پرسش می‌کند. اگر در مدفوع او خون وجود دارد، ممکن است پزشک دستور دهد تست‌هایی مانند آندوسکوپی روده بزرگ انجام شود، که در آن با استفاده از لوله‌ای بلند و انعطاف‌پذیر که در یک انتهای آن دوربینی نصب شده است روده بزرگ را معاینه می‌کنند. هدف از انجام آندوسکوپی روده بزرگ این است که نشانه‌های سرطان یا پیش سرطان یا چیزی که امکان دارد باعث بروز ‌این مشکل شده باشد شناسایی شود. اگر در ادرار خون وجود داشته باشد، امکان دارد تست‌های دیگری مانند آندوسکوپی مثانه ( که در آن از لوله‌ای برای معاینه نمودن بافت‌های دستگاه ادراری استفاده می‌شود) و نمونه‌برداری از بافت صورت گیرد. وجود خون در خلط ممکن است به دلایل متعددی اتفاق افتد که ربطی به سرطان ندارند؛ اما چند نوع سرطان (به‌عنوان مثال، سرطان ریه، مری، دهان ) نیز امکان دارد باعث وجود خون در خلط شوند. پزشک می‌تواند،  با انجام دادن چند تست و با نظرخواهی از متخصصان، علت اصلی یا زمینه‌ای وجود خون در خلط را تشخیص دهد. 
14.
اگر مردی سیگار می‌کشد یا توتون می‌جود، باید بسیار مراقب وجود لکه‌های (پچ‌های) سفید در داخل دهان یا بروز نقاط (spots ) سفید برروی زبان خود باشد. امکان دارد‌ این تغییرات نشانگر لکوپلاکی یا leukoplakia باشد ( لکوپلاکی ناحیه‌ای پیش سرطانی است که ممکن است در اثر تحریک مستمر ‌ایجاد شود). امکان دارد لکوپلاکی پیشرفت کند و به سرطان دهان تبدیل شود.
مردان باید ‌این تغییرات را به پزشک یا دندانپزشک اطلاع دهند. دندانپزشک یا پزشک سابقه بهداشتی مرد بیمار را با دقت یادداشت می‌کند، تغییرات ایجاد شده را معاینه می‌نماید، و سپس تصمیم می‌گیرد که احتمالاً لازم است چه تست‌های دیگری، مانند نمونه‌برداری از بافت، انجام شود. 
15.
با پیر شدن مردان، مشکلات دستگاه ادراری به دفعات بیشتری بروز می‌کند، مانند نیاز شدید به ادرار کردن به دفعات بیشتر، ‌این حس که باید فوراً ادرار کنند، و احساس اینکه مثانه به‌طور کامل تخلیه نشده است. در اکثر مردان، ‌این مشکلات با پیر شدن آنها ‌ایجاد می‌شود. اما، اگر مردی متوجه هر کدام از ‌این علائم شود و این امر او را نگران کند، زیرا فعالیت‌های عادی او به‌دلیل وجود ‌این علائم مختل شده است، باید به پزشک مراجعه نماید، مخصوصاً اگر علائم شدیدتر شده باشند.
پزشک معاینه انگشتی راست روده را انجام می‌دهد، و مشخص می‌شود که آیا غده پروستات بزرگ شده است. با پیر شدن مردان، ‌این غده در اغلب موارد بزرگ می‌شود، و دلیل آن معمولاً یک بیماری غیرسرطانی به نام هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات (BPH یا Benign Prostatic Hyperplasia) می‌باشد. ممکن است پزشک دستور دهد آزمایش خون هم صورت گیرد تا سطح آنتی‌ژن اختصاصی پروستات (PSA یا Prostate – Specific Antigen) بررسی شود. PSA پروتئینی است که غده پروستات تولید می‌کند، و از ‌این تست برای کمک به تعیین احتمال وجود سرطان پروستات استفاده می‌کنند. اگر پزشک متوجه وجود ناهنجاری‌هایی در پروستات شود، یا اگر سطح PSA بالاتر از سطح نرمال است، امکان دارد پزشک مرد بیمار را به متخصص جراحی کلیه و مجاری ادرار ارجاع دهد و ممکن است پیشنهاد کند نمونه‌برداری از غده پروستات صورت گیرد.

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۲۸
Matin Delove

نظرات  (۵)

ki5Qku pwdoscfmoypo, [url=http://tmxnmpfrfokv.com/]tmxnmpfrfokv[/url], [link=http://ljoijqpxsxak.com/]ljoijqpxsxak[/link], http://evdswuwhuslz.com/
Heck yeah this is extlcay what I needed.
Heck yeah this is extlcay what I needed.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">