سایت پزشکی تیموس

تیموس ، غده ای در پشت استخوان جناغ در جلوی نای

سایت پزشکی تیموس

تیموس ، غده ای در پشت استخوان جناغ در جلوی نای

درباره دیابت بیشتر بدانیم

سه شنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۴، ۰۲:۰۰ ب.ظ

دیابت بر اثر قطع تولید انسولین و یا عدم کارکرد مناسب آن در بدن به وجود می آید. انسولین هورمونی است که مواد غذایی قندی و نشاسته و… را در بدن به انرژی تبدیل می نماید. تاکنون علت بروز این بیماری کشف نشده است ولی گمان می رود که زمینه مساعد ژنتیکی و عوامل محیطی همچون چاقی و بی تحرکی در ابتلا به این بیماری نقش موثری داشته باشد.

 پزشک متخصص می تواند با آزمایش قند خون ناشتا (FBS) و یا قند خون دو ساعته (OGTT)، که معیاری از عملکرد لوزالمعده و ترشح انسولین می باشند،تعیین کند که آیا شما در دوره دیابت پنهان قرار دارید و یا به طور کامل به دیابت مبتلا گشته اید. در صورتی که آزمایش قند خون ناشتا ی شما، عددی بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ باشد نشانگر آن است که شما در دوره دیابت پنهان قرار دارید و چنانچه این رقم ۱۲۶ یا بیشتر از آن باشد بیانگر ابتلای کامل دیابت است. در آزمایش قند خون دو ساعته، ابتدا به صورت ناشتا و سپس دو ساعت بعد از نوشیدن ۷۵ گرم پودر گلوکز، میزان گلوکز موجود در خون شما اندازه گیری می شود. چنانچه نتیجه این آزمایش عددی بین ۱۴۰ تا ۱۹۹ باشد، بیانگر دیابت پنهان و اگر ۲۰۰ یا بیشتر از آن باشد، ابتلایتان به دیابت را نشان می دهد.

» انواع دیابت

» دیابت نوع۱: در این دسته از مبتلایان، تولید انسولین در بدن به طور کامل قطع می شود، در نتیجه قند موجود نمی تواند وارد سلولها شده و انرژی بدن را تامین نماید و همین مسئله افزایش شدید قند خون را سبب می شود.

حدود  ۵%   تا  ۱۰%  کل دیابتی ها، مبتلایان نوع ۱ تشکیل می دهند.

» دیابت نوع ۲: در این دسته از مبتلایان، بدن نسبت به انسولین مقاوم می شود در این حالت انسولین ترشح شده تاثیری برروی جذب قند ندارد و یا ترشح آن به میزان کافی صورت نمی گیرد.

» دیابت حاملگی: حدود ۴% از کل بانوان در طول زمان بارداری موقتاً به این نوع دیابت مبتلا می شوند.

 

پنج پایه کنترل دیابت

  •         آموزش
  •         تغذیه
  •         ورزش
  •         داروها
  •         اندازه گیری شخصی قند خون

» آموزش

امروزه دیگر شکی باقی نمانده است که افراد دیابتی تنها در صورتی موفق به کنترل دیابت خود خواهند شد که در مورد اصول پایۀ درمان دیابت که در ادامه خواهند آمد، آموزش های لازم را دیده باشند. در واقع آموزش را می توان به طور قطع به عنوان مهم ترین پایۀ درمان دیابت به حساب آورد.

 مطابق استاندارد فدراسیون بین المللی دیابت (IDF)، هر فرد دیابتی باید در سال ۱۵ ساعت آموزش ببیند. ناگفته نماند که آموزش حتی در حد ۱ ساعت هم تاثیر چشمگیری در شما خواهد داشت.

شرکت در کلاس های آموزشی دیابت، برای شما کلیه شرایط را فراهم می سازد. به شما فلسفه دیابت را یاد می دهد. به شما اصول تغذیه صحیح را می آموزد. به شما یاد می دهد که چگونه می توان با داشتن یک رژیم نسبتا آزاد، قند را کنترل نمود. به شما انگیزه می دهد که ورزش کنید. شما را توانمند می سازد که گام بردارید و موفق شوید.

اگر خودتان دیابت دارید، مطمئن باشید که بعد از شرکت در این کلاسها، انسان دیگری خواهید شد. اگر پدر و یا مادرتان دیابت دارند، مطمئن باشید، پس از شرکت در کلاس هم از جهت روحی و هم از جهت جسمی بهبود خواهند یافت.

 » تغذیه

شاید بیشترین نگرانی و سؤال افراد دیابتی مربوط به نوع تغذیۀ آنها باشد. تغذیۀ صحیح نه تنها به کنترل بهتر قند خون (مخصوصا قند خون ۲ ساعت بعد از غذا)  بلکه به کم کردن وزن یا حفظ وزن طبیعی و نیز کنترل چربی و فشار خون کمک قابل توجهی می کند. نکتۀ قابل توجه این است که تغذیۀ صحیح هم برای پیشگیری و هم کنترل دیابت مؤثر می باشد.

 » ورزش

کمترین اثر مثبت ورزش در افراد دیابتی کاهش قند خون در کوتاه مدت است. ولی ورزش اثرات بسیار مفید دیگری نیز دارد از جمله کاهش مقاومت بدن به انسولین که در نتیجه آن عملکرد انسولین در بدن و قند خون در دراز مدت نیز بسیار بهتر کنترل می شوند. ورزش (مخصوصا ورزش های هوازی) همچنین باعث تقویت دستگاه قلب و گردش خون می گردد که در افراد دیابتی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. ورزش نیز همانند تغذیه در پیشگیری از دیابت بسیار تأثیر دارد.

 » داروها

داروها در جای خود اهمیت بسیار زیادی در درمان دیابت دارند ولی نباید فراموش کرد که درمان های غیر دارویی از جمله ورزش و رژیم غذایی نیز باید همزمان با مصرف داروها انجام شوند تا درمان به شکل مطلوب تری صورت پذیرد. داروهای تجویز شده می تواند شامل قرص یا انسولین باشد. در دیابت نوع ۱، از همان ابتدای تشخیص، انسولین تجویز می شود ولی در دیابت نوع ۲ کنترل قند عموما با قرص شروع می شود که این داروها با افزایش دادن ترشح انسولین از لوزالمعده و نیز کاهش مقاومت به انسولین به کنترل قند خون کمک می کنند. ولی در نظر داشته باشید که یکی دیگر از پله های کنترل قند در افراد دیابت نوع ۲ می تواند انسولین باشد. در این نوع دیابت هر چقدر انسولین زودتر شروع شود، از عوارض نا مطلوب دیابت می تواند جلوگیری کند.

 » اندازه گیری شخصی قند خون

اهمیت اندازه گیری قند خون با دستگاه در منزل را شاید بتوان به سرعت شمار ماشین تشبیه کرد. اگر ماشینی سرعت شمار نداشته باشد تنها باید با تکیه بر حس شخصی و تا حدی تجربه، رانندگی کرد که صد البته کاری بسیار خطرناک است. بدون اندازه گیری شخصی قند خون شما نمی توانید از اثر غذاها و یا ورزشهای مختلف بر روی قند خونتان با خبر شوید و به همین خاطر نوسانات قند خون در شما بیشتر خواهد بود. این اندازه گیری به شرطی که با آموزش های لازم همراه شود نه تنها این نوسانات، بلکه معدل قند خون (آزمایش هموگلوبینA1C)  را نیز به طور چشمگیری کاهش خواهد داد.

 کنترل مطلوب دیابت

افراد دیابتی علاوه بر کنترل قند و هموگلوبینA1C  باید چربی و فشار خون خود را هم در محدوده هدف نگهداری کنند. در مورد این اهداف کنترلی حتما با پزشک خود مشورت کنید.


اهداف کنترلی قند و هموگلوبین A1Cدر افراد دیابتی در سنین مختلف از کودکی تا بزرگسالی

سن

مقادیر هدف قند خون

HbA1c (درصد)

قبل از غذا

هنگام خواب

کمتر از ۶ سال

۱۸۰ – ۱۰۰

۲۰۰ – ۱۱۰

۵ / ۸ – ۵ / ۷

۱۲ – ۶ سال

۱۸۰ – ۹۰

۱۸۰ – ۱۰۰

کمتر از ۸

۱۸ – ۱۳ سال

۱۳۰ – ۸۰

۱۵۰ – ۸۰

کمتر از ۵ / ۷

بالای ۱۸ سال

۱۳۰ – ۸۰

۱۵۰ – ۸۰

کمتر از ۷

 

سن

مقادیر هدف فشار خون

در هر سن

کمتر از ۸۰ / ۱۳۰

 

سن

مقادیر هدف چربی خون

LDL

HDL

تری گلیسرید

زنان

مردان

در هر سن

کمتر از ۱۰۰

بیشتر از ۵۵

بیشتر از ۴۵

کمتر از ۱۵۰

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۳۰
Matin Delove

نظرات  (۱)

Fitness and exercise are an important part of leading a healthy life. People who exercise regularly have healthier hearts, and are less prone to problems related to obesity as well as depression and other mental illnesses. Read on to find out how you can set up your own fitness program and start to feel great!

One way you can keep your fitness level up while on the go is to work your stomach out while driving. Simply tensing your stomach muscles for five count then relaxing, multiple times over the course of your commute will not only make the time pass quicker, but will help to tone that stomach in otherwise wasted time.

To stay fit it's important to break bad food habits. While a healthy diet contributes greatly to overall fitness, it can be one of the hardest goals to achieve. Most people enter a fitness program accustomed to eating unhealthy foods. This is a habit that can be broken. The quicker the fitness enthusiast acclimates to a healthy diet the faster cravings for junk food will disappear.

To get the most out of your cardio workout, try interval training. Go as fast as you can for two minutes, and then rest for a minute. By moving your heart rate up and down like this, your workout is maximized, which means those calories are getting burned quicker than ever.

There is no need to fear. Also try biking for a fitness alternative. Biking is a fun, inexpensive alternative for your daily commute that still focuses on fitness. Biking to work is a great form of exercise since you will be getting exercise in the morning and evening on your way to and from work.

As you can see, staying fit isn't as intimidating as it seems. Fitness is very important, and now you can join the millions of people who exercise and reap the health and mental benefits. Follow these simple fitness tips and you'll be well on your way to looking, feeling, and being great!

https://www.acheterviagrafr24.com/

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">