سایت پزشکی تیموس

تیموس ، غده ای در پشت استخوان جناغ در جلوی نای

سایت پزشکی تیموس

تیموس ، غده ای در پشت استخوان جناغ در جلوی نای

رویارویی آدرنالین و ترس

دوشنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۴، ۰۲:۴۹ ب.ظ


اغلب اشخاص نمى دانند به هنگام خطر یا تهدید، از سوى فرد یا افراد دیگر، چه کنند. آنها دست و پای شان را گم مى کنند، مستأصل و پریشان مى شوند; نظام فکرى و قدرت تجزیه و تحلیل شان کم مى شود.

یکی از دلایل اصلى چنین حالت­ هایى، ترس و وحشت است. پى­آمد ترس، بالا رفتن آدرنالین خون و در نتیجه، اُفت سطح درک و عدم توانایى در واکنش مناسب می­ باشد.

در برابر عناصرى شرور و لات، دلهره و اضطراب، وحشت و ترس به جان آدم می ریزد و موجب ترشح هورمون آدرنالین در خون مى­ گردد که خودى خود، باعث کند کردن حرکات، شوکه شدن، از دست دادن توانایى در نشان دادن واکنش، و قفل شدن مغز در عکس العمل مناسب مى­ گردد. گاهى این شوک، آن قدر قوى­است که حتی قدرت گریختن و فرار از مهلکه را نیز از انسان مى­ گیرد.

 

ترشح آدرنالین و بالا رفتن میزان آن، واکنش طبیعى متابولیسم بدن، در قبال ترس و وحشت ناگهانى است. هیچ­کس، نمى­ تواند کارى در جهت متوقف کردن آن انجام دهد. مثل وقتى که مى­ دوید، ناخودآگاه ضربان قلب براى رساندن خون بیش­تر و کافى به اندام­ ها بالا مى­ رود و شما قادر به پایین ­آوردن آن نخواهید بود، مگر دست از فعالیت بکشید و استراحت کنید.


.......

ادامه مطلب را از دست ندهید


در مورد آدرنالین نیز، همین موضوع صادق است; نمى­ شود جلوی ترشح­ات را گرفت، ولى در اثر تجربه مى­ توانید تمرکز فکرى و قدرت مغزى­ را، در آن شرایط همچنان حفظ کنید و بر اوضاع مسلط باشید.

 

یورش آدرنالین، قدرت فکر کردن درست و واکنش مناسب را خواهد گرفت; مگر این­که، تجربه­ ى عملى شرایط بحرانی را داشته باشید. در رویارویى­ هاى خیابانى با اوباش، بدون داشتن تجربه­ى کار در شرایط آدرنالین بالا، موفق نخواهید بود.

باید یاد بگیرید که در وضعیت ترس و هراس و بالا رفتن آدرنالین، چه­ کار کنید و چه عکس­ العملی نشان دهید، چه توسط سارقى مسلح تهدید ­شوید، چه حادثه­ ى­ رانندگى سخت و وحشتناکى رخ دهد، چه مورد پرخاش و ناسزا قرارگیرید، چه با کسى درگیر یک اختلاف جزیى یا «بگومگوى خشن» شوید.

 

در هراس و وحشت، غالب قربانیان، به­ طور­ غریزى به­ دنبال راه­ حل­ هاى ساده و در دسترس مى­ گردند، مثل غریقى­ که درآب­ می­افتد و به­ هرچیزى چنگ­­ مى­ زند. درحقیقت، آن­ ها قادر به استفاده ­از سطوح ­بالایى مغز نیستند.

اگر کارکرد مغز را در سطح بالایى «تعقل» و زیرین «غریزى» تقسیم کنیم، در شرایط بحرانى و ترس، تنها قسمت زیرین مغز، فعال است.مى­ توان آن را عمل­کرد غریزى نامید. این دو بخش مغز، جدا از یکدیگر کار مى­ کنند. گاه یکى و گاه دیگرى، بسته به شرایط، فعال بوده و قادر به اتحاد و جفت شدن با هم نمى­ باشند.

 

به­ وسیله تمرینات و تعالیم «وضعیت آدرنالین» مى­ آموزیم که چگونه مغز خود را از سطح زیرین به بخش بالایى یا به عبارتى، از حالت غریزى به وضعیت عقلانى منتقل کنیم.

طبق نظر کارشناسان، هردو بخش مغز، فواید و کارآیى منحصر به فرد خود را دارنددر شرایطى، آرام و معقول هستیم، و گاه در شرایط «فشار آدرنالین»، به­ طورغریزى قدرت فوق العاده اى پیدا مى­ کنیم.

 

 

 

یادآور مى­ شوم وضعیت آدرنالین تنها به مستاصل شدن یا از پا افتادن و قفل شدن نمى­ انجامد. گاهى باعث می شود قدرت و نیروى خارق­العاده­ای هم پیدا کنیم.در حادثه­ اى، کودک خردسالى با اتومبیل تصادف، زیر ماشین می­ رود. مادر­ وحشت­زده­ اش، تحت­ تاثیر فشار­ آدرنالین به­ تنهایى چرخ ­اتومبیل را از ­روى فرزندش بلند مى­ کند. حوادثى از این­دست، نادر نیست. در این اتفاقات قدرت تعقل مغز، از کارافتاده و بخش غریزى (سطح زیرین) باعث تولید نیروى شگرف مى­ گردد.

باید بیاموزیم به­ هنگام ترس و وحشت (استرس)، از سطح زیرین مغز، به سطح بالایى آمده و عنان اختیار اعمال خود را به­ دست گیریم. ما در زندگى نیاز به توانایى و مهارت در مدیریت لحظات بحرانى و خطرناک داریم. افراد زیادى در مشاغل­شان، هر روز با چنین بحران­ هایى روبه­رو هستند.

 

کارکنان اورژانس چه­کار مى­ کنند؟ چگونه بیمارى را که سکته­ ى قلبى کرده و در لحظات آخر حیات است، از مرگ نجات مى­ دهند؟ به­ طور قطع قادر به استفاده از قدرت مغزى و کنار آمدن با آدرنالین هستند. آتش­نشانان، نیروهاى ویژه­ ى پلیس، پرستاران در اتاق عمل، جراحان و خلبانان و... افراد زیادى هر لحظه زیر فشار آدرنالین باید کار عادى­ شان را انجام دهند و یا دراثر تکرار و تجربه و خونسردی، متابولیسم بدن­شان هورمون آدرنالین در خون آن­ها ترشح نمی­ کند.

آدرنالین به­ خودى خود، فرایندى طبیعى در واکنش­ هاى متابولیسم بدن انسان است. آموزش کنار آمدن با آن و از کف ندادن اختیار تعقل، به هنگام استرس، کارى ا­ست که براى دفاع شخصى باید به­دست آوریم.

 

افرادى­که درگذشته بر اثر عوامل گوناگون، دچار جراحت­هاى روحى شده­ اند، هنگام وقوع هرحادثه­ اى و بالارفتن آدرنالین خون و قرارگرفتن در حالت­ هاى غریزى و احساسى، ناخودآگاه، اتفاقات تلخ گذشته براى­شان زنده مى­ شود. پدیده­ ى ­آدرنالین، حالت­ هاى ­احساسى را تشدید ­مى­ کند. گاه غلظت احساسات، موجب واکنش­ هاى فیزیکى مى­ گردد.

آموزش­ هاى مختلف آدرنالین، به­ مرور زمان، فرد را قادر مى­ سازد تا در بحران­ هاى متفاوت بتواند - با وجود فشار احساسى و استرس روحى – عکس­ العمل مناسب، متعادل و معقولى، از خود نشان دهد. به­ دست آوردن تجربه در وضعیت آدرنالین، بهترین شیوه، براى مقابله و واکنش درست است.

 

سرقت و آدرنالین | ترس در هنگام روبرویی با سارق

 

به­ واقع چه کسانى، نیاز به آموزش مقابله­ ى صحیح با مشکلات و اتفاقات در شرایط آدرنالین ندارند؟ ما درزندگى، با هرموقعیت و شغلى، در روزها و ماه­ هاى سال، گاه مجبور مى­ شویم، با استرس و فشار آدرنالین سروکله بزنیم و خودمان را از آن برهانیم. چتربازان، خلبانان، تکنسین­ هاى اورژانس، جراحان، بازیکنان فوتبال و همه­ ى ورزشکارانى که قصد شرکت در مسابقه­ اى را دارند، کسانى که درکنکور شرکت مى­کنند، باید بتوانند بر استرس غلبه و رفتار مناسبى از خود نشان دهند.

 

براى یادگیرى واکنش صحیح درشرایط آدرنالین بالا، لازم نیست از قدرت­­بدنى فوق­ العاده­، ابزار و امکانات خاص، یا برخوردار از توانمندى­ هاى روانى و کلامى ویژه­اى باشید. (اگر چه هرکدام از این­ها یک امتیاز محسوب مى­ شوند). هر فردى، با هر درجه­ اى از توانایى فیزیکى، مغزى، روحى، سنى و جسمى، مى­ تواند یاد بگیرد که در شرایط بحرانى چگونه عمل کند و چه واکنشی از خود نشان دهد.

 

 

مثالى کوتاه مى­ زنم; آن را تصور کنید: مردى در گوشه­ ى تاریک پارکینگی طبقاتى، در حال باز کردن در خودرویش است که جوانى­ موقر به او نزدیک مى­ شود; جوان، سراغ راه خروجى را مى­ گیرد، در چشم به­ هم­زدنى، او که به وسیله­ ى سؤالى انحرافى، ذهن دوست ما را منحرف کرده، با چند ضربه­ى مشت ناگهانى و غافلگیرانه دوست ما را به زمین می زند و کیف پول­اش را­می­ دزدد و فرار مى­ کند.

حمله­ ى ناگهانى و غیرقابل پیش­بینى مهاجم و ترس ناشى از آن، در ثانیه­اى کوتاه، ضربان قلب دوست ما را به صدوپنجاه رساند و آدرنالین ترشح شده در خون توان هرگونه حرکت و عکس­ العملى را از او سلب کرد;حتا شدت ضربات مهاجم که بر سر و صورتش فرود آمد را نیز حس ننمود. پس از دزدیده شدن پول­ ها و فرار جوان موقر و در اصل مهاجم، دوست سرگشته ما از آن چه رخ داده بود، جا خورده و گیج و منگ و مضروب، متحیر ماند. (جوان مزبور نسبت به مرد جثه ضعیفی داشت. (

 

 

 

مشکل چه­ بود؟ چه­ شد؟ قربانی تمام ضربات­ مهاجم ­را تحمل­ کرد، ولى حتا نتوانست یک مشت ساده بزند؟

جواب، خیلى ساده است:

دوست ما، باشرایط آدرنالین و تأثیرات ناشى­ از آن، نه آشنایى داشت، نه تجربه. نمى­ دانست با ترس فزاینده و ضربان بالاى قلب و فشار آدرنالین چه کند. از کارافتادن سطح بالاى مغز، منجر به عدم تجزیه و تحلیل او از شرایط پیش­ آمده شده بود. براى یافتن تجربه در شرایط فشار آدرنالین، نیاز به آموزش­هاى ویژه­ اى داریم که مهارت و توان مغزى و روانى ما را در آن جهت بالا ببرد:

به­ هیچ روى قادر به متوقف کردن فشار آدرنالین و یا چشم­ پوشى از آن، نخواهید بود. افزایش ضربان قلب و ترشح زیاد آدرنالین در خون، واکنش طبیعى متابولیسم بدن است، در اثر مرور زمان و تجربه، مى­ توانید چگونگى فعال و هوشیار بودن در آن شرایط را بیاموزید.

 

همان­گونه که اشاره شد هنگام قرار گرفتن مغز، در وضعیت آدرنالین بالا، مغز توانایى تجزیه و تحلیل را از دست می دهد، به­ سطح زیرین متصل­ مى­ گردد. سطح­ زیرین مغز، توان آنالیز یک بچه­ اى نه تا یازده ساله را دارد و بیش­تر غریزى و احساسى عمل ­مى­ کند. در شرایطی که تحت­ تاثیر فشار ­استرس و بالا­بودن آدرنالین، توانایى درک و واکنش معقول را از دست مى­ دهید، اگر بتوانید با استفاده از حرکاتى­ ساده ولى موثر، عکس­ العمل نشان دهید، به­ طور قطع از پس مشکل برخواهید آمد.

مهم­ ترین عامل موثر یا بهتر بگویم، اولین عامل تاثیرگذار در آموزش و دانستن دفاع شخصى، چگونگى برخورد و عملکرد و نوع کنار آمدن با فشار آدرنالین (که در پى یک درگیرى خشونت­ بار به­ وجود مى­ آید) است.

 

آشنا نبودن و آموزش ندیدن تحت شرایط آدرنالین و نداشتن آگاهى از آن، در یک رویارویى واقعى و استرس روحى زیاد، شما را دچار مشکل مى­ کند. آدرنالین باعث لرزش اندام، از کار افتادن فکر، نفس­ نفس زدن، خشک ­شدن گلو، سرفه­ هاى پى­ درپى، دستپاچگى شدید، میخکوب شدن در جاى خود و... مى­ گردد.

 

بالارفتن آدرنالین، به فلج شدن سیستم عصبى و قفل شدن حرکات فیزیکى و مغزى مى­ انجامد. براى دارا بودن شیوه­ هاى صحیح و مناسب دفاع، در دنیاى واقعى، باید روش­ هاى تعامل با آدرنالین را فرا بگیرید; چون تقابل با آن میسر نیست.

تعامل با ترس

سربازان، در میادین واقعى جنگ، با صداى انفجار، شلیک گلوله، زوزه ى خمپاره و... روبه­ رو هستند. اگر آموزش ندیده باشند، همگى ترسیده، بى­ مصرف شده و قادر به­ دفع حمله­ ى دشمن، نخواهند بود.

در پادگان نظامى با شیوه­هاى تمرینى سخت، پدید آوردن شرایطى شبیه میدان جنگ، انفجارهاى نمایشى ، شلیک گلوله­ هاى پلاستیکى (باعث بالارفتن آدرنالین ناشى از ترس و استرس در سربازان می شوند) و... تا حد بسیار زیادى، سربازان یاد مى­ گیرند که در اوضاع بحرانى و جنگى، اراده­ ى عمل و اختیار خود را از دست ندهند. یعنى بر ترس و وحشت­شان غلبه کنند و پیامدهاى آن­ را بى­اثر سازند. به­ تدریج آنان یاد میگیرند تا واکنش مناسب و عکس­ العمل درستی، از خود نشان دهند و استفاده صحیحی از توان مغزى و فکرى­شان در شرایط آدرنالین بالا انجام دهند.

 

 

 

  آیا مى شود با آدرنالین مقابله کرد، یا آن را حذف نمود؟

خیلى­ ها مى­ پرسند راهى براى کم کردن اثر آدرنالین و یا حذف آن در شرایط و وضعیت استرس و بحران و ترس وجود دارد؟

بیش­تر افراد چه داراى تمرینات و تجارب رزمى و روانى و فیزیکى باشند، چه نباشند - قادر به نادیده انگاشتن و حذف آدرنالین نخواهند بود. بالا رفتن آدرنالین، فرآیندى طبیعى در ارگانیسم بدن به هنگام ترس است. بعضى­ ها مدعی اند که مى­ توانند در بحرانى­ ترین و تهدید آمیزترین شرایط، خونسرد و آرام باشند. البته درجه و شدت متاثر شدن، به­ واسطه­ ى آدرنالین در افراد مختلف، بنا به ­شرایط تجربى و سوابق قبلى روانى­شان، متفاوت است; ولى به­ هیچ روى نمى­ توان آن را نادیده گرفت.

تنها مى­ توان با تجربه، تمرین و تلقین، وضعیت روحى خود را حفظ، و سطح بالایى مغز را فعال نگه داشته تا قوه­ ى تعقل­ پایین نیاید.

سه روش براى تطبیق با شرایط آدرنالین :

 

 رفتارهاى ­قاطع و حالت­ هاى ظاهرى راسخ و محکم را بیاموزید; طرز نگاه، نوع ایستادن، لحن­ کلام و...

 

  فنون ساده ولى عملى و مؤثر، در مقابله­ ى فیزیکى و دفع ضربه و حمله با افراد خشن را بیاموزید.

 

  سعى کنید در دوره­ هاى آموزشى دفاع شخصى، زیر نظر استادان به نام و ماهر شرکت کنید.

 

 جمع سه مرحله ى بالا، نود درصد مواقع، شما را از بیشتر خطرها، نجات می دهد.











موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۲۹
Matin Delove

نظرات  (۲)

vNCzy2 dejjxrsotwth, [url=http://fmyhoomcdzdu.com/]fmyhoomcdzdu[/url], [link=http://mqtlpgsrcjus.com/]mqtlpgsrcjus[/link], http://mbwgxgvdpxvl.com/
A rolling stone is worth two in the bush, thanks to this aritcle.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">