سایت پزشکی تیموس

تیموس ، غده ای در پشت استخوان جناغ در جلوی نای

سایت پزشکی تیموس

تیموس ، غده ای در پشت استخوان جناغ در جلوی نای

چگونه بفهمیم کم خونی داریم؟

دوشنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۴، ۱۰:۲۶ ب.ظ


مریضی های فراوانی در دنیا وجود دارند که علائم آشکار فیزیکی ندارند و افراد بعد از مراجعه به پزشک از وجود آنها آگاه میگردند ، یکی از این بیماری ها کم خونی هست که علائم قابل رویت خیلی زیادی ندارد ، کم خونی از کاهش گلبول قرمز خون و کمبود آهن در بدن ناشی میگردد ،  سایت سلامت آکاایران در این مقاله سعی بر این داشته تا تمام اطلاعات مربوط به بیماری کم خونی را برای شما عزیزان بیان کند و همچنین راه های درمان را  تا در صورت لزوم  به دکتر معالج برای رفه مشکل مراجعه فرمایید :


کم خونی,کم خونی مینور,کم خونی شدید,کم خونی داسی شکل,کم خونی در مردان,کم 

خونی در بارداری,کم خونی فقر آهن,کم خونی ماکروسیتیک,کم خونی مینور چیست,کم خونی مگالوبلاستیک,درمان کم خونی,درمان کم خونی شدید

 




در حالت کم‏خونی، حتی اگر رنگ پوستتان معمولی باشد، ولی لب‏های شما، کمرنگ‏تر از حد طبیعی است و پوست شما بی‏حال و خسته (شل) می باشد.

کم خونی یعنی کاهش تعداد گلبول‏های قرمز خون و علل متفاوتی دارد، ولی مهم‏ترین آنها کمبود آهن در بدن است.
اگر کم‏خونی خفیفی داشته باشید، ممکن است علامتی دیده نشود و حتی اگر دیده شود، ممکن است متوجه کم‏خونی خود نشوید، یا آن را با بیماری دیگری اشتباه بگیرید.
حال ما به شما می گوییم که علائم شایع کم خونی چیست تا با مشاهده ی آنها به پزشک مراجعه کنید:
1- به پوست خود دقت کنید. آیا پوستتان رنگ پریده است؟
در حالت کم‏خونی، حتی اگر رنگ پوستتان معمولی باشد، ولی لب‏های شما، کمرنگ‏تر از حد طبیعی است و پوست شما بی‏حال و خسته (شل) می باشد.
2- آیا همیشه احساس خستگی و بی‏حالی می کنید؟ این ها از علائم شایع کم‏خونی است.

.......

ادامه مطلب را از دست ندهید.....


3- آیا سردردهای پی در پی دارید؟ و یا اشتهایی برای غذا خوردن ندارید؟ این ها از علائم اولیه کم‏خونی هستند.
4- آیا مبتلا به یبوست شده‏اید؟ این هم یکی از علائم اولیه کم خونی است و بدون هیچ‏ تغییری در عادات غذایی به وجود می‏آید (یعنی مثلا بدون کاهش مصرف میوه و سبزی، دچار یبوست می شوید).
تنها راه تشخیص کم‏خونی، دادن آزمایش خون است.
5- آیا تمرکز فکری برای شما سخت شده است؟ این مسئله روی کار شما یا انجام تکالیف درسی شما تاثیرگذار است.
6- آیا دوست دارید مواد عجیب و غریب را که خوراکی نیستند، بخورید، مثل خاک یا کاغذ. چنین حالتی، «پیکا» نام دارد.
7- به حالات روحی و روانی خود دقت کنید. کم‏خونی می‏تواند باعث احساس افسردگی شود.
8- آیا احساس تنگی نفس دارید؟ گلبول‏های قرمز خون، بخش حیاتی فرآیند تنفس را تشکیل می دهند و این علامت در کم‏خونی متوسط تا شدید بروز می‏کند.
9- آیا احساس می‏کنید انگشتان دست و پای شما همیشه سرد هستند؟ این حالت به دلیل کاهش جریان خون در انگشتان دست و پا، در اثر کم‏خونی اتفاق می‏افتد.
10- آیا احساس ضعف یا سرگیجه دارید؟ در کم‏خونی شدید، هنگام برخاستن از رختخواب احساس ضعف زیادی دارید و یا هنگام بلند شدن از جایتان، احساس سرگیجه می‏کنید.



هشدارها:
* اگر به طور ناگهانی، زخم‏هایی روی زبان یا دهانتان پیدا شد، یا اگر خانم هستید و یک مرتبه دچار قطع قاعدگی شدید، نشان می‏دهد دچار کم‏خونی هستید.
* اگر بیشتر اوقات غذاهای فرآیند شده و آماده بخورید، یا بعضی وعده‏های غذایی (مثل صبحانه) را از برنامه غذایی تان حذف کنید، یا ریزه خواری داشته باشید، یا از همه گروه های غذایی استفاده نکنید، ممکن است آهن و سایر مواد مغذی را به مقدار کافی دریافت نکنید. در این صورت، اگر علائم ذکر شده در بالا را داشتید، احتمالا دچار کم‏خونی هستید.
* کم‏خونی می‏تواند در اثر مشکلات پزشکی اصولی و دریافت یا جذب ناکافی آهن در بدن به وجود آید. تنها راه تشخیص کم‏خونی، دادنآزمایش خون است. اگر فکر می‏کنید دچار کم‏خونی هستید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.
* اگر نسبت به کم‏خونی خود شک دارید، هرگز مقادیر بالای مکمل‏های آهن را مصرف نکنید، زیرا دریافت مقادیر زیاد آهن، مسمومیت زاست و عوارض بدی دارد.
برای تشخیص قطعی کم‏خونی باید به پزشک مراجعه کنید و خودتان بر اساس علائم بالا نمی‏توانید بگویید حتما دچار کم‏خونی هستید، زیرا علائم کم‏خونی می‏تواند مشابه علائم سایر بیماری‏ها باشد و کمبود آهن به تنهایی، علت بروز کم‏خونی نیست.
* اگر علائم بالا در شما ادامه داشت، یا دچار یک مشکل خاص پزشکی هستید، حتماً به پزشک مراجعه کنید. اطلاعاتی که در این مقاله برای شما ارائه شده، نمی‏تواند جایگزین توصیه‏ها یا درمان تخصصی پزشکی شود.

 

کم خونی

 

بر اساس این گزارش، در طول بارداری زمان هایی وجود دارد که مصرف دارو یک انتخاب محسوب می شود. بعضی از انتخاب های دارویی از سوی شما و پزشکتان در زمان بارداری، ممکن است از انتخاب هایی که شما در زمان غیربارداری، متفاوت باشند. به عنوان مثال اگر در طول بارداری به سرماخوردگی مبتلا شدید، ممکن است به جای استفاده از داروهای ضداحتقان بینی که در زمان غیربارداری از آنها استفاده می کردید، ترجیح دهید که با گرفتگی بینی خود سر کنید.

سازمان دارو و غذای آمریکا سازمانی است که به کنترل فروش یا عدم فروش داروها در آمریکا می پردازد. سازمان دارو و غذای آمریکا در صورت ایمن بودن و کارا بودن دارو برای یک بیماری مشخص به کمپانی سازنده، این امکان را می دهد که داروی خود را در آمریکا به فروش برساند.

کمپانی های سازنده دارو موظف هستند تا اطلاعات کاملی را در خصوص وجود یا عدم وجود نقص های جنینی یا سایر مشکلاتی که در حیوانات آزمایشگاهی در زمان تجویز دارو در خلال بارداری مادرانشان ایجاد شده است را به پزشکان و دانشمندان این سازمان گزارش کنند. البته دیده شده که در بسیاری از موارد داروها روی زنان باردار مورد مطالعه قرار نمی گیرند. سازمان دارو و غذای آمریکا هم اکنون در تلاش است تا اطلاعات بیشتری در خصوص مصرف داروها در طول بارداری به دست آورد.

باید تاکید کرد که محصولاتی همانند کافئین، ویتامین ها و داروهای گیاهی می توانند بر روی جنین در حال رشد تاثیر بگذارند. با پزشکتان در خصوص قطع مصرف کافئین و نوع ویتامین مصرفی مورد نیاز خود مشورت کنید و هرگز پیش از مشورت با پزشکتان از فرآورده های گیاهی استفاده نکنید.

کم خونی در بارداری

 

همچنین متخصصان تصریح کردند: این نکته بسیار حائز اهمیت است که پیش از بارداری به درمان مشکلات سلامتی و بیماری های خود بپردازید. در مورد ویتامین های مورد نیاز پیش از بارداری از پزشک خود اطلاعاتی را دریافت کنید. تمام زنانی که قصد بارداری دارند، باید از ویتامین های گروه ب (فولیک اسید) به منظور جلوگیری از نقایص جنینی همانند مشکلات مغزی و طناب نخاعی استفاده کنند. شما باید این ویتامین ها را پیش از بارداری یا در زمان بارداری استفاده کنید.

هم چنین ایده خوبی است که با پزشکتان در مورد مصرف کافئین، الکل و سیگار کشیدن صحبت کنید. در این میان همچنین توصیه می شود که پیش از گفت وگو با پزشکتان، هیچ داروی نسخه ای را قطع نکنید و پیش از مصرف هر گونه داروی بدون نسخه با پزشکتان مشورت کنید.

بعلاوه توصیه می شود که مصرف منظم ویتامین ها و ویتامین های مخصوص زنان باردار در طی بارداری البته بازهم تحت نظر متخصص، ایمن بوده و می توانند موثر و کمک کننده باشد.

خوراکی های مرتبط با درمان بیماری کم خونی

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۲۹
Matin Delove

نظرات  (۳)

سایت بسیار خوبی دارین
65303353.55.5
پاسخ:
خیلی ممنون نظر لطفتون...امیدوارم بازم به ما سر بزنید...
Always rerhfseing to hear a rational answer.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">